Fakulteta za logistiko, Celje - Mariborska cesta 7       |     info.fl@um.si      |     03 428 53 00

Iskanje po straneh Fakultete za logistiko
EN

Projekti

Evalvacija učinkovitosti rehabilitacijskih programov in programa dodatnega usposabljanja za varno vožnjo

Ime projekta: Evalvacija učinkovitosti rehabilitacijskih programov in programa dodatnega usposabljanja za varno vožnjo
Naročnik projekta: ARIS Javna agencija Republike Slovenije za raziskovalno in inovacijsko dejavnost
Obseg financiranja: Raziskovalni projekt V5-2343, s cenovno kategorijo B, se sofinancira iz sredstev agencije (ARIS) in iz sredstev Javne agencije Republike Slovenije za varnost prometa (AVP). Raziskovalni projekt bo sofinanciran v trajanju 24 mesecev
Časovni okvir: 1. 10. 2023 – 30. 9. 2025
Koordinator projekta: UM Fakulteta za logistiko
Nosilec projekta: prof. dr. Darja Topolšek
Sodelujoče organizacije: Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa
Spletna stran projekta: https://www.labtmt.org/crp-2023

Kratek povzetek projekta:

Prometne nesreče povzročajo neposredne in posredne stroške, ki jih je težko določiti, pa vendar pomembno vplivajo na bruto domači proizvod države. Evropska komisija se osredotoča na varnost v cestnem prometu in redno sprejema akcijske programe za zmanjšanje števila smrtnih žrtev na cestah EU, prav tako pa spodbuja države članice k izvajanju rehabilitacijskih programov in ozaveščanja o prometnih tveganjih. Programi rehabilitacije voznikov se osredotočajo na spremembo osebnih stališč in prepričanj glede vožnje pod vplivom alkohola, drog ter tvegane vožnje.

 

Na Javnem razpisu za izbiro raziskovalnih projektov Ciljnega raziskovalnega programa »CRP 2023« v letu 2023 se je za (so)financiranje izbrala prijava prijavitelja Univerza v Mariboru, Fakulteta za logistiko, št. ARIS-CRP-Prijava-2023/24, za raziskovalni projekt z naslovom »Evalvacija učinkovitosti rehabilitacijskih programov in programa dodatnega usposabljanja za varno vožnjo«, vodja projekta prof.dr. Darja Topolšek, (V5-2343).

Projekt se financira iz sredstev Javne agencije za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije in iz sredstev Javne agencije Republike Slovenije za varnost prometa Raziskovalni projekt bo sofinanciran v trajanju 24 mesecev.

Varnost v cestnem prometu je resen družbeni problem, saj v prometnih nesrečah vsako leto umre več kot 1,3 milijona ljudi. Poleg tega pa med 20 in 50 milijonov udeležencev cestnih prometnih nesreč utrpi nesmrtne poškodbe, mnogi pa postanejo invalidi [1]. Prometne nesreče predstavljajo velik družbeni problem tudi v EU, saj je lani v prometnih nesrečah umrlo približno 20.600 ljudi, kar je 3 % več kot leta 2021 [2]. Vse te prometne nesreče in njihove posledice pa vplivajo tudi na blaginjo družbe in povzročajo stroške urgentnih služb, zdravstvene oskrbe in človeško žalost.

Ker je celotna varnost v cestnem prometu odvisna od medsebojnega delovanja treh glavnih elementov: človeka, okolja in vozila, lahko sklepamo, da prometne nesreče predstavljajo napako celotnega prometnega sistema (interakcija med tremi elementi). Človeška napaka je bila dolgo najpogosteje obravnavana kot glavni in bolj ali manj usoden vzrok za težave v prometni varnosti, saj smo ljudje po naravi podvrženi napakam. Pri tako kompleksnih nalogah, kot je vožnja, je verjetnost pojava različnih dejavnikov pri vozniku, ki zmanjšujejo učinkovitost opravljanja posameznih nalog, velika.

Sodobne strategije varnosti v cestnem prometu jasno opisujejo dejavnike, ki dejansko povzročajo nesreče, ne glede na to, ali so človeški, okoljski, ali dejavniki na strani vozila. Takšna diferenciacija lahko omogoči učinkovitejše rešitve, usmerjene k preprečevanju, dovolj dobro razumljenih, človeških napak z ukrepanjem na podlagi dobro prepoznanih vzrokov in s spodbujanjem boljše ergonomije v sistemu vožnje v skladu s človeškimi sposobnostmi in slabostmi [3].

Usposabljanje in izobraževanje sta dva pomembna stebra strategij varnosti cestnega prometa in tudi ena izmed rešitev za povečanje varnosti. Skoraj v vseh državah sveta je izobraževanje o varnosti v cestnem prometu v določeni meri del formalnega izobraževalnega sistema. Je tudi sestavni del pobud, programov in dejavnosti izven formalnega izobraževanja. Čeprav obstaja veliko izobraževalnih programov o varnosti v cestnem prometu, je število tistih, ki jim sledi podrobna evalvacija, precej omejeno [6].

 

Usposabljanje in izobraževanje sta torej pomembna dejavnika povečanja varnosti v cestnem prometu, vendar je izziv oceniti uspešnost in učinkovitost posameznih usposabljanj, izobraževanj ali programov. Različne metode vrednotenja ali evalvacije so lahko razlog, zakaj več študij ni vedno (ali v zanesljivi meri) uspelo dokazati pozitivnih rezultatov takšnih usposabljanj in programov ([8], [9], [10], [11], [12]). So pa nekatere nedavne študije ([14], [15]) z boljšimi metodami vrednotenja in raziskavami o izobraževanju voznikov o varnosti v cestnem prometu pokazale statistično značilno zmanjšanje prometnih nesreč.

Učinkovitost določenih rehabilitacijskih programov so s kontrolnimi skupinami že raziskovali (v Avstriji, Nemčiji, Veliki Britaniji ter tudi ZDA) in prišli do zaključkov, da se je stopnja recidivizma zmanjšala za približno 50 % pri voznikih, ki so bili napoteni na programe zaradi vožnje pod vplivom alkohola ([4], [22], [23] v [10]). Posledično so se te vrste programov izkazale za uspešne.

V kombinaciji s sistemom kazenskih točk številne države uporabljajo rehabilitacijo voznika kot sredstvo za preprečevanje ponovitve hudih vozniških prekrškov, ki so najpogosteje povezani s smrtnimi žrtvami na cesti (npr. prehitra vožnja, vožnja pod vplivom alkohola). Več projektov EU, namenjenih izboljšanju varnosti v cestnem prometu, priporoča, da rehabilitacijski programi obravnavajo prepričanja in stališča, ki vplivajo na vedenje in odločitve, povezane z vožnjo.

Programi, ki so vzpostavljeni v Republiki Sloveniji za različne skupine voznikov, ki so bili napoteni na rehabilitacijske delavnice, so vzpostavljeni z namenom izboljšanja prometne varnosti in zmanjšanja števila prometnih nesreč. Od vzpostavitve sistema je bilo na programe napotenih že veliko voznikov, s čimer lahko domnevamo, da je učinek programov velik, manjka pa objektivna ocena dejanske učinkovitosti. V skladu s smernicami in ugotovitvami dosedanjih raziskav se prijavljen projekt osredotoča na evalvacijo obstoječih programov na celovit način, ki bo zajel vse deležnike v programih in tudi objektivne mere, kot so statistične analize.

V skladu z Zakonom o voznikih (ZVoz-1) se v Sloveniji izvajata dva pomembna pristopa oziroma programa, katerih cilj je izboljšati varno vožnjo. Prvi je program dodatnega usposabljanja za varno vožnjo, ki je obvezen za osebe, katerih vozniško dovoljenje je bilo preklicano zaradi kazenskih točk, razen za prekrške vožnje pod vplivom alkohola, prepovedanih drog ali drugih psihoaktivnih snovi. Prav tako se programa mora udeležiti oseba, kateri je prenehala veljavnost vozniškega dovoljenja. Imetnik veljavnega vozniškega dovoljenja pa se lahko prostovoljno udeleži programa, če je bil pravnomočno kaznovan za prekršek s štirimi ali več kazenskimi točkami, vendar ni prejel več kot 17 kazenskih točk (ali več kot šest kazenskih točk za voznike začetnike) zaradi prekrškov z vožnjo pod vplivom alkohola, drog ali drugih psihoaktivnih snovi. Potem pa se izvajajo še rehabilitacijski programi, namenjeni osebam, ki jim je bilo preklicano vozniško dovoljenje zaradi vožnje pod vplivom alkohola, drog ali zavrnitve testiranja. Sodišče določi enega od treh programov: edukacijske delavnice o varnosti cestnega prometa, psihosocialne delavnice ali programe zdravljenja odvisnosti.

Osrednji cilj projekta je pripraviti evalvacijo obstoječih rehabilitacijskih programov in priporočila za njihovo izboljšanje, kar lahko pomembno pripomore k izboljšanju prometne varnosti na podlagi bolj učinkovitih rehabilitacijskih programov in s pozitivnim vplivom na rizične voznike. Cilji, ki sledijo iz tega, pa so naslednji:

  • Proučiti obstoječe rehabilitacijske ali izobraževalne programe v tujih praksah.
  • Analizirati sistem napotitve na rehabilitacijske programe in program dodatnega usposabljanja za varno vožnjo v sklopu rehabilitacije.
  • Proučiti postopek o ugotovljenem prekršku, izreku ukrepa oz. sklepih s strani sodišč, razvrstitvi v posamezne rehabilitacijske programe, izvajanju kontrolnih zdravniških pregledov ter izvajanju rehabilitacijskih programov in poteka pogojne dobe.
  • Ugotoviti število udeležencev po vrsti programa in zakonitosti značilnosti kršiteljev udeležencev rehabilitacijskih programov (starost, spol, vozniško dovoljenje, predhodni prekrški, stopnja alkoholiziranosti ali prisotnost drog oz. prekoračitve hitrosti in drugi pomembni podatki).
  • Preveriti, ali so udeleženci ponovili že storjeni prekršek, zaradi katerega so se morali udeležiti rehabilitacijskega programa, in ali so po zaključku programa povzročili kakšno prometno nesrečo.
  • Proučiti mnenje udeležencev glede same izvedbe in vsebine rehabilitacijskih programov.
  • Preveriti, kakšno je stališče udeležencev rehabilitacijskih programov v zvezi s pitjem alkohola oz. uživanjem drog v povezavi z vožnjo ali stališče do prehitre vožnje.
  • Preveriti, kakšen bi bil po mnenju udeležencev rehabilitacijskih programov najbolj ustrezen ukrep za osebe, ki jim je bilo zaradi vožnje pod vplivom alkohola ali drugih prepovedanih substanc izrečeno prenehanje veljavnosti vozniškega dovoljenja.
  • Preveriti mnenja izvajalcev programov in odgovornih na Javni agenciji za varnost prometa RS o prednostih, slabostih in učinkovitosti programov ter uporabljenih pristopov.
  • Izvesti Driver Behaviour Questionnaire za analiziranje vedenja udeležencev programov in na osnovi tega proučiti verjetnost, da je ali bo določen voznik oziroma udeleženec programa naredil prekršek.
  • Ugotoviti, ali so rehabilitacijski programi učinkoviti do mere, da se to dejansko odrazi na vedenju in stališčih posameznikov po zaključenih programih.
  • Združiti ugotovljene značilnosti in učinke rehabilitacijskih programov ter pripraviti smernice za nadgradnjo in izboljšanje programov.

 

Izvajanje projekta bo organizirano po naslednjih delovnih svežnjih (DS).

DS1: Analiza trenutnega stanja rehabilitacijskih programov v širšem okolju in njihova učinkovitost:

  • Aktivnost 1.1: Sistematično zbiranje in proučevanje obstoječih rehabilitacijskih programov in programov dodatnih usposabljanj za varno vožnjo v tujem okolju.
  • Aktivnost 1.2: Sistematsko zbiranje in prikaz ugotovitev obstoječih evalvacij učinkovitosti programov.
  • Aktivnost 1.3: Sistem napotitve in procesa izvajanja programov v Sloveniji.
  • Aktivnost 1.4: Uskladitev poteka aktivnosti z deležniki.

DS2: Ugotavljanje stališča udeležencev in izvajalcev programov glede samih programov:

  • Aktivnost 2.1: Pridobivanje in analiziranje mnenj, stališč in vedenja udeležencev programov. Aktivnost 2.2: Delavnice z izvajalci programa in odgovornimi za program na AVP

DS3: Ugotavljanje značilnosti udeležencev po posameznem programu:

  • Aktivnost 3.1: Določitev značilnosti udeležencev po vrsti programa.
  • Aktivnost 3.2: Analiza recidivizma pri udeležencih programa.

DS4: Evalvacija učinkovitosti programov: Evalvacija učinkovitosti programov bo obsegala ugotovitve predhodnih aktivnosti in podala skupne zaključke.

DS5: Projektno vodenje in diseminacija

[1] WHO, „Road traffic injuries,“ 20 junij 2022. [Elektronski]. Available: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/road-traffic-injuries.
[2] European Commission, „Road safety in the EU,“ 21 februar 2023. [Elektronski]. Available: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_23_953.
[3] P. Elslande, C. Naing in R. Engel, „Analyzing Human Factors in Road Accidents,“ TRACE WP5 Summary Report, 2008.
[4] N. Dragutinovic in D. Twisk , „The effectiveness of road safety education,“ SWOW Institute for Road Safety Research, Leidschendam, 2006.
[5] W. Wijnen, W. Weijermars, A. Schoeters, W. van den Berghe, R. Bauer, L. Carnis, R. Elvik in H. Martensen, „An analysis of official road crash cost estimates in European countries,“ Safety Science, Izv. 113, pp. 318-327, 2019.
[6] A. Schützenhöfer in D. Krainz, „Auswirkungen von Driver ImprovementMaßnahmen auf die Legalbewährung,“ Zeitschrift für Verkehrsrecht, Izv. 4, pp. 138-143, 1999.
[7] European Transport Safety Council (ETSC), „5th EU Road Safety Action Programme 2020-2030,“ European Transport Safety Council, Brussels, 2018.
[8] E. Keskinen, „Why young drivers have more accidents?,“ v Reports from the First Interdisciplinary Conference of Young Drivers, Bergisch Gladbach, 1994.

Vodja projekta: prof.dr. Darja Topolšek: https://cris.cobiss.net/ecris/si/sl/researcher/15443

Člani projektne skupine:

  • dr. Tina Cvahte Ojsteršek: https://cris.cobiss.net/ecris/si/sl/researcher/41396
  • dr. Uroš Kramar: https://cris.cobiss.net/ecris/si/sl/researcher/31853
  • Mateja Forte: https://cris.cobiss.net/ecris/si/sl/researcher/44781
  • Pija Soršak (od leta 2025): https://cris.cobiss.net/ecris/si/sl/researcher/57122

DS1: Analiza trenutnega stanja rehabilitacijskih programov v širšem okolju in njihova učinkovitost

  • Aktivnost 1.1: Sistematično zbiranje in proučevanje obstoječih rehabilitacijskih programov in programov dodatnih usposabljanj za varno vožnjo v tujem okolju
  • Aktivnost 1.2: Sistematsko zbiranje in prikaz ugotovitev obstoječih evalvacij učinkovitosti programov
  • Aktivnost 1.3: Sistem napotitve in procesa izvajanja programov v Sloveniji
  • Aktivnost 1.4: Uskladitev poteka aktivnosti z deležniki

DS2: Ugotavljanje stališča udeležencev in izvajalcev programov glede samih programov

  • Aktivnost 2.1: Pridobivanje in analiziranje mnenj, stališč in vedenja udeležencev programov
  • Aktivnost 2.2: Delavnice z izvajalci programa in odgovornimi za program na AVP

DS3: Ugotavljanje značilnosti udeležencev po posameznem programu

  • Aktivnost 3.1: Določitev značilnosti udeležencev po vrsti programa
  • Aktivnost 3.2: Analiza recidivizma pri udeležencih programa

DS4: Evalvacija učinkovitosti programov

DS5: Projektno vodenje in diseminacija

    • Aktivnost 5.1: Vzpostavitev sistema sprotnih objav in prisotnost na spletu
    • Aktivnost 5.2: Vzpostavitev odgovornosti za vodenje projekta
    • Aktivnost 5.3: Periodično in končno poročanje

V nadaljevanju podajamo povzetek trenutnega stanja in napredka v okviru projekta, skladno s predvideno časovnico:

  • Faza DS1: Uspešno zaključena.
  • FazaDS2: V tej fazi se osredotočamo na ugotavljanje stališč udeležencev in izvajalcev programov glede samih programov. Podrobneje:
  • Aktivnost A2.1: Delno v teku. In sicer:
    • 1.1: Uspešno izvedena. Vsebine anket in delavnic so pripravljene.
    • 1.2: Izvedba anketiranja udeležencev vseh programov
      • Udeleženci programa dodatnega usposabljanja za varno vožnjo so bili vključeni v anketiranje. Poročilo zaključeno.
      • Udeleženci Rehabilitacijskih programov so delno že bili vključeni v anketiranje, in sicer preko izvajalcev programov. Anketiranje se je izvedlo na začetku in na koncu programa, kar omogoča evalvacijo kratkoročnega vpliva.
      • Dolgoročna evalvacija, pa je zaradi omejitev GDPRja in usklajevanja sporazuma o deljenju podatkov med naročnikom (AVP) in izvajalcem (UM FL) ter omejitev pri varovanju osebnih podatkov udeležencev zamaknjena.
    • Aktivnost A2.1.3: Vsebinska vmesna poročila iz anket izvedena, v skladu z zgornjimi alinejami.
  • Aktivnost A2.2: Izvedene so bile delavnice z izvajalci programa (z izvajalci programov dodatnega usposabljanja za varno vožnjo in izvajalci rehabilitacijskih programov; dve delavnici). Dodatno izvedene tudi ankete med izvajalci in odgovornimi za program na AVP. Vmesna vsebinska poročila izvedena.
  • Faza DS3: Ugotavljanje značilnosti udeležencev po posameznem programu se predvidoma začne Februarja 2025, ko sofinancer zagotovi potrebne podatke.